Organizację Służby Celnej określała ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o Służbie Celnej. Według dokumentu do organów Służby Celnej należy minister właściwy do spraw finansów publicznych, Szef Służby Celnej, dyrektorzy izb celnych oraz naczelnicy urzędów celnych. Obowiązkiem ministra finansów jest koordynowanie i współdziałanie w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań Służby Celnej. Według danych Ministerstwa Finansów w Służbie Celnej pracowało około 15 tys. osób.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o Służbie Celnej określa poszczególne zadania Służby Celnej. Do obowiązków funkcjonariuszy należy między innymi kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z wywozem oraz przewozem towarów, wykonywanie czynności związanych z nadawaniem towarom przeznaczenia celnego czy współdziałanie przy realizacji Wspólnej Polityki Rolnej. Corocznie Służba Celna na granicy Polski z innymi państwami Unii Europejskiej zatrzymuje około 4 mln sztuk podrabianych towarów. Wiele z tych przedmiotów zawiera szkodliwe substancje, które zagrażają życiu i zdrowiu ludzi.
Kodeks etyki funkcjonariusza Służby Celnej określa działania, które są zgodne z zasadami Konstytucji RP oraz dążą do zapewnienia opieki nad dobrem wszystkich obywateli. Według kodeksu funkcjonariusz celny zawsze działa zgodnie z prawem, a jego postępowanie wyróżnia się uczciwością. Wykonywane obowiązki powinny odznaczać się profesjonalizmem, rzetelnością i bezstronnością.