Europejski Dzień Śniadania 2023

Do najbliższych obchodów Europejskiego Dnia Śniadania zostało 77 dni, czyli 2 miesiące i 18 dni.

W 2023 roku Europejski Dzień Śniadania przypada na 24 kwietnia (poniedziałek).

24 kwietnia celebrujemy najważniejszy posiłek dnia – śniadanie. Dzięki niemu mamy energię na cały dzień, a nasz metabolizm rozkręca się po nocy. Z danych wynika, że aż 15% Polaków pomija ten pierwszy posiłek w ciągu dnia.

Polski klasyk – kanapki


Chleb, masło, wędlina lub ser i pomidor albo ogórek. Do tego obowiązkowo herbata albo kawa. Nie ma chyba Polaka, który przynajmniej raz w życiu nie zjadł takiej kombinacji na śniadanie. Do innych klasyków należą owsianka i jajka w każdej postaci: jajecznicy, omleta, jajka na twardo albo w koszulce. Polacy coraz częściej sięgają też po nowości w menu śniadaniowym: jaglanki, tosty z awokado lub płatki z mlekiem roślinnym.

Każdy kraj ma swoje wariacje na temat śniadania. Jednym z państw, które słynie ze specyficznego gustu śniadaniowego, jest bez wątpienia Anglia. Słynne angielskie śniadanie składa się z produktów, które Polacy kojarzą raczej z obiadem: jajka sadzonego, fasolki, kiełbasek albo bekonu, kaszanki, grzybów. Wszystko jest smażone albo pieczone, przez co śniadanie uchodzi za bardzo niezdrowe.

Kraje takie jak Hiszpania, Włochy czy Francja nie przykładają wagi do śniadania. Mieszkańcy tych państw łapią zazwyczaj w biegu rogalika i kawę, a porządny posiłek jedzą dopiero w okolicy południa. Kompletnie inaczej wygląda sytuacja w Korei Południowej. Tam śniadanie składa się z wielu dań i łatwo można je pomylić z obiadem. Na koreańskim stole zobaczymy oczywiście ryż, ryby, resztki obiadu z poprzedniego dnia i kimchi – azjatycką wersję kiszonej kapusty.

Równie specyficzne śniadanie czeka nas w Tajlandii. Jest to bardzo oryginalna... zupa? Owsianka? Ciężko nazwać to danie, na które składają się np. chińskie pączki, jelita wieprzowe, kaszanka, serca i żołądki. Przy takim śniadaniu wskazane jest na pewno zamykanie oczu.

Zaszalej ze śniadaniem


W Dzień Śniadania warto zarezerwować sobie trochę więcej czasu i dogodzić sobie porannym posiłkiem. Może będą to gofry z bitą śmietaną i owocami, naleśniki z Nutellą, a może tosty z wędzonym łososiem, awokado, jajkiem w koszulce? Można też pójść w zagraniczne klimaty i zjeść hummus, shakshukę albo croissanta. Można też pójść za przykładem niektórych państw i wypić kawę z wkładką.