Wniebowstąpienie Pańskie symbolizuje wstąpienie do nieba zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa. Tradycyjnie Święto obchodzone jest w 40. dniu od Zmartwychwstania Pańskiego. Jednak od 2004 roku, w Polsce, uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego jest obchodzona w siódmą niedzielę Wielkanocy. Zmiana ta nastąpiła na wniosek kardynała Józefa Glempa z 22 sierpnia 2001 roku. Wniosek trafił do watykańskiej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Dekret w sprawie został wydany 4 marca 2003 rok z mocą obowiązywania od I niedzieli Adwentu 2003 r. Wraz z udzieleniem pozwolenia na zmiany w terminie obchodzenie Uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego z listy świat nakazanych w Kościele Katolickim w Polsce zostały usunięte Uroczystość św. Józefa (
19 marca), Uroczystość Apostołów Piotra i Pawła (
29 czerwca) i Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (
8 grudnia).
W Kościele Prawosławnym data Wniebowstąpienia Pańskiego jest nadal obchodzona tradycyjnie w 40 dzień po Zmartwychwstaniu. Podobnie się dzieje u naszych zachodnich sąsiadów.
Wniebowstąpienie Pańskie w Niemczech jest obchodzone niezmiennie w 40 dniu po Zmartwychwstaniu i jest dniem wolnym od pracy.
Pierwotny Kościół uroczystość Wniebowstąpienia połączył z tajemnicą Zesłania Ducha Świętego na Apostołów. Znana historia liturgii rozpoczyna się w IV wieku. Kolejne Dni następujące po Wniebowstąpieniu Pańskim stanowią proces przygotowania wiernych na przyjęcie Ducha Świętego. W kościołach odprawiana jest Nowenna do Ducha Świętego i zgodnie z Ceremoniałem liturgicznym posługi biskupów dostosowanym do diecezji polskich, w prezbiterium pozostawia się figurę Zmartwychwstałego, paschał i czerwoną stułę na krzyżu przez tydzień, aż do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Należy wiedzieć, że Jezus do nieba wstąpił ze wszystkimi duszami świętych z otchłani. W czasie przed swoim zmartwychwstaniem, Jezus odwiedził dusze świętych w otchłani i zapowiedział im wybawienie. W tym Dniu miejsce zbuntowanych aniołów zajmują w niebie dusze ludzkie, zaś po końcu świata mogą wejść do chwały ciała świętych.