Pierwszy dzień czerwca to dzień Służby Ruchu Lotniczego, a także Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP – wojskowych koordynatorów pracujących na wieży lotniska. 1 czerwca to rocznica decyzji Ministra Obrony Narodowej, na podstawie której zostały sformowane służby.
Służby Ruchu Lotniczego dbają o nasze bezpieczeństwo w powietrzu Do zadań służb należy dbanie o prawidłowe manewry samolotów podczas startu i lądowania, zapobieganie zderzeń samolotów podczas lotu, pilnowanie płynnego przepływu ruchu lotniczego, informowanie służb w przypadku konieczności akcji ratunkowej i informowanie obrony powietrznej o wszelkich nieprawidłowościach.
Służby lotnicze mają z roku na rok więcej pracy, a to przez coraz większą ilość samolotów na niebie. Trzeba pamiętać, że oprócz samolotów pasażerskich każdego dnia lądują tysiące samolotów z towarami i przesyłkami. Kontrolerzy często mają długie zmiany, co prowadzi do zmęczenia i nieplanowanych drzemek. Takie przypadki zdarzają się coraz częściej. W 2011 roku w Waszyngtonie jedyny kontroler w wieży uciął sobie drzemkę. 2 samoloty (jeden z Miami, drugi z Chicago) wielokrotnie wzywały kontrolera, ale bez skutku. Do wieży dzwonili też kontrolerzy z pobliskich lotnisk zaalarmowani przez pilotów. Na koniec to właśnie oni musieli pomóc pilotom wylądować, ponieważ kontroler się nie
obudził. Takie przypadki zdarzają się na całym świecie, również w Polsce. Na początku 2021 roku w Gdańsku samolot kurierski musiał zrobić drugi krąg, ponieważ zmęczony nocną zmianą kontroler nie odpowiadał.
Czasami dochodzi też do zderzeń samolotów w powietrzu. Do jednego z najtragiczniejszych doszło w Niemczech w 2002 roku. Nad niemieckim miastem Überlingen zderzyły się dwa samoloty – rosyjski pasażerski Tupolew Tu-154, wiozący dzieci i ich opiekunów na wakacje z Moskwy do Barcelony oraz należący do międzynarodowej firmy spedycyjnej DHL transportowy Boeing 757, lecący z włoskiego Bergamo do Brukseli. W katastrofie zmarło 71 osób, z czego 46 to dzieci.
Przyczyn wypadków mogło być kilka: systemy w centrum kontroli ruchu lotniczego były tej nocy konserwowane, linia telefoniczna tej nocy nie działała, jeden z kontrolerów wyszedł na przerwę, ponieważ odwiedziła go narzeczona, niejednoznaczność przepisów i to, że jeden z lotów nie był wcześniej zaplanowany, więc nie było go w rozkładzie lotów. Największa wina spadła na kontrolera lotu, który nie dosłyszał podobno informacji pilotów Boeinga, że zaczęli podchodzenie do lądowania. W tym samym czasie kontroler nakazał obniżenie lotu Tupolewowi, przez co samoloty się spotkały i zderzyły.
Historia ma jeszcze jeden makabryczny element: rosyjski architekt, który w katastrofie stracił żonę i dwójkę dzieci, 2 lata po katastrofie zamordował rzeczonego kontrolera w ramach zemsty.
Powyższe zdarzenia pokazują, że praca kontrolera jest bardzo odpowiedzialna i na ich barkach spoczywa bezpieczeństwo tysięcy osób każdego dnia. Kiedy następnym razem będziemy wylatywać na wakacje, warto docenić ich pracę. Kontrolerzy ruchu lotniczego mają także swoje osobne święto międzynarodowe:
Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego obchodzone w październiku w rocznicę powstania Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego.