Z okazji Dnia Maszynisty (oficjalna nazwa święta to dziś Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego) inicjowane są centralne obchody, w których przeprowadzana jest uroczysta akademia oraz msza święta. W celebracji biorą udział przedstawiciele danego ministerstwa odpowiedzialnego za rozwój kolei oraz goście z Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędu Transportu Kolejowego, posłowie, prezesi spółek kolejowych oraz maszyniści wraz z rodzinami. Jednocześnie inicjowane są regionalne obchody przez poszczególne organizacje ZZM. Historia Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce datowana jest na 1919 rok. Po zakończeniu II wojny światowej, Związek na mocy decyzji politycznych zaprzestał swojej działalności. Dopiero w latach 80. XX wieku na Górnym Śląsku narodziła się idea wznowienia Związku pod nazwą Autonomiczny Związek Zawodowy Maszynistów, ale stan wojenny skutecznie uniemożliwił realizację tego pomysłu. W 1989 roku po obradach „Okrągłego Stołu”, w noclegowni Warszawa Praga 7 lipca odbyło się spotkanie założycielskie Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Statut organizacji został zarejestrowany 13 października 1989 roku przez Sąd Wojewódzki w Warszawie. Pierwszy zjazd Związku odbył się już 5 kwietnia 1990 roku w Ośrodku Szkolenia Kursowego Gdańsk – Stogi. W 1992 roku Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce został zrzeszony w Europejskiej Federacji Maszynistów "ALE" - AUTONOME LOKOMOTIVFÜHRER - GEWERKSCHAFTEN EUROPA. Obecnie organizacja również współpracuje z Polskim Lobby Przemysłowym. Aktualnie w PKP pracuje około 15 tys. maszynistów, z czego ponad 2/3 należy do Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.
Bez maszynisty nie ruszy żaden pociąg, a sam zawód wymaga ogromnej odpowiedzialności. Musi on bowiem zapewnić pasażerom komfortową, bezpieczną i punktualną podróż. Warunki pracy także są specyficzne – maszynista narażony jest m. in. na hałas, wstrząsy, stres, działanie pola magnetycznego. By dobrze wykonywać swoje obowiązki powinien mieć bardzo dobry słuch, wzrok, refleks i zmysł równowagi. Kiedy więc wsiadamy do pociągu, warto pamiętać o skromnym maszyniście, którego nawet nie widać, w przeciwieństwie do konduktora czy kierownika.
Zgoda na wykorzystanie Twoich danych osobowych w celach
Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Twoje dane osobowe będą przetwarzane, a informacje z Twojego urządzenia (pliki cookie, unikalne identyfikatory itp.) mogą być wyświetlane i zapisywane przez zewnętrznych dostawców lub im udostępniane. Mogą też być wykorzystywane przez tę witrynę. Niektórzy dostawcy mogą przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie uzasadnionego interesu. Możesz się na to nie zgodzić, zmieniając opcje poniżej. Link umożliwiający wycofanie zgody znajdziesz u dołu tej strony