Domokrążcy to zawód wywodzący się ze starożytności
Początki takiej formy sprzedaży wywodzą się z Egiptu, Syrii i Babilonii. W czasach bardziej nam bliskich sprzedaż bezpośrednio w domu klienta zaczęła się rozwijać w Ameryce w XVIII i XIX wieku. Napływ imigrantów, rozwijająca się infrastruktura i wiele „nowobogackich” rodzin sprzyjało temu rodzajowi handlu. Jednymi z pierwszych produktów, które były sprzedawane w ten sposób, były... Biblie. W 1886 roku powstała firma, którą dzisiaj znamy jako Avon. Firma do dzisiaj jest jednym z pionierów sprzedaży bezpośredniej. Zazwyczaj sprzedaż odbywa się za pomocą konsultantki (głównie kobiety pracują w ten branży), która oferuje klientom katalog i zbiera zamówienia. Sprzedaż bezpośrednia jest lubiana za to, że produkt przed kupieniem można często zobaczyć, powąchać, przetestować. Wiele osób lubi też indywidualne podeście, a nie anonimowy zakup w sklepie.
Niektóre firmy, takie jak Amway, posiadają bardziej skomplikowaną strukturę, opartą na szkoleniach, pokazach, premiach i progach, które trzeba osiągnąć. Niektórzy przyrównują takie praktyki do działań sekty. Negatywne opinie są też spowodowane firmami, które oszukują swoich klientów. Każdy z nas dostał kiedyś telefon, gdzie oferowane są nam garnki, pościele albo odkurzacze. W rzeczywistości za produkty trzeba zapłacić niestworzone ceny, a do tego często podpisać niekorzystne umowy. Na takie praktyki często nabierają się seniorzy. Na szczęście tutaj do pomocy przychodzi UOKiK i nasze prawa konsumenckie. Od każdej umowy można odstąpić w ciągu 2 tygodni, nawet jeśli otrzymaliśmy już produkty albo wzięliśmy na nie kredyt. Każdą taką firmę należy zgłosić, w celu uratowania dalszych potencjalnych klientów.
Dowiedz się jakie prawa Ci przysługują
W to święto można wypróbować usługi, jakimi jest sprzedaż bezpośrednia, ale można też dowiedzieć się, jakie prawa nam przysługują w przypadku oszustwa. Dobrze jest też ostrzec starsze osoby w naszym otoczeniu o popularnych formach oszustw: zapraszaniu na pokazy czy podpisywaniu umów.
Występowanie Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej w innych latach
Zgoda na wykorzystanie Twoich danych osobowych w celach
Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Twoje dane osobowe będą przetwarzane, a informacje z Twojego urządzenia (pliki cookie, unikalne identyfikatory itp.) mogą być wyświetlane i zapisywane przez zewnętrznych dostawców lub im udostępniane. Mogą też być wykorzystywane przez tę witrynę. Niektórzy dostawcy mogą przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie uzasadnionego interesu. Możesz się na to nie zgodzić, zmieniając opcje poniżej. Link umożliwiający wycofanie zgody znajdziesz u dołu tej strony