Światowy Dzień Owoców i Warzyw 2020

Obchody Światowego Dnia Owoców i Warzyw były 5 dni temu.

W 2020 roku obchody Światowego Dnia Owoców i Warzyw przypadły na 16 października (piątek).

Światowy Dzień Owoców i Warzyw (ang. World Fruit and Vegetables Day) to święto zainicjowane 18 października 2013 roku w Nowej Zelandii. Obchodzone jest ono w trzeci piątek października i ma na celu zwiększenie znaczenia zwiększonego spożycia owoców i warzyw dla lepszego zdrowia.

Inicjatorem Światowego Dnia Owoców i Warzyw była nowozelandzka fundacja charytatywna "5+ A Day, która zachęca wszystkich do spożywania pięciu lub więcej porcji kolorowych, świeżych owoców i warzyw każdego dnia dla zdrowia i witalności.

Jedzenie warzyw zapewnia korzyści zdrowotne - osoby, które jedzą więcej warzyw i owoców w ramach ogólnej zdrowej diety, prawdopodobnie będą miały zmniejszone ryzyko niektórych chorób przewlekłych. Warzywa dostarczają składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia i utrzymania organizmu. Większość warzyw ma naturalnie niską zawartość tłuszczu i kalorii.

Warzywa są doskonałym uzupełnieniem
Warzywa mają niską zawartość tłuszczu i białka, dzięki czemu są doskonałym uzupełnieniem pokarmów zawierających białko zwierzęce. Niech warzywa będą głównym elementem twoich posiłków i pozwól im towarzyszyć innym grupom żywności. Dla wielu rodzin może to być zmiana sposobu myślenia z mięsa i ziemniaków na ziemniaki i mięso. Jeszcze lepsze byłoby połączenie ryb i warzyw. Jeśli nie jesteś gotowy, aby zdegradować mięso i pieczeń na drugie miejsce, przynajmniej spraw, aby warzywa były ównie ważne w posiłku. Dzięki ciekawym i smacznym daniom warzywnym na stole (i różnorodnym skrobiom) Twoja rodzina stopniowo zacznie jeść mniej mięsa.

Warzywa są bogate w składniki odżywcze
Warzywa zawierają dużo składników odżywczych w minimalnej ilości kalorii. Za marne 35 kalorii możesz dostać pół szklanki warzyw, które zawierają szeroką gamę witamin, minerałów i substancji budujących zdrowie, zwanych fitoskładnikami - nie wspominając o smaku. Jedz rośliny strączkowe (rodzina fasoli, grochu i soczewicy). Soja i rośliny strączkowe są najlepszym źródłem białka, błonnika i żelaza, oprócz wysokiej zawartości kwasu foliowego.

Warzywa są najlepszym partnerem dla osób na diecie
Warzywa są najbardziej opłacalne w każdej diecie, ponieważ większość z nich to "darmowe potrawy”, co oznacza, że ​​można jeść ich nieograniczoną ilość. Skąd ta pobłażliwość? Z powodu małego, schludnego dziwactwa biochemicznego, którym lubią się tylko warzywa: organizm zużywa prawie tyle samo kalorii na trawienie warzyw, ile jest ich w warzywach. Zużyjesz większość z 26 kalorii w pomidorze po prostu przeżuwając, połykając i trawiąc.

Dzięki zawartości błonnika warzywnego szybciej się sycisz; co jest kolejnym powodem, dla którego przejadanie się warzywami jest prawie niemożliwe. Warzywa zawierają energię w postaci węglowodanów złożonych. Trawienie zajmuje trochę czasu i nie powoduje wzrostu ani spadku poziomu cukru we krwi, jak w przypadku cukrów. Wyjątkiem od tej reguły jest cukier w burakach lub kukurydzy.

Warzywa zawierają fitosolity zwalczające raka
Na papierze analiza składników odżywczych warzyw może nie wyglądać specjalnie. Jasne, warzywa zawierają dużo składników odżywczych, ale większość z nich można również znaleźć w innych produktach spożywczych, takich jak owoce i zboża. To, czego nie widać w tabelach żywieniowych lub na etykietach opakowań, to setki cennych składników odżywczych, zwanych fitochemikaliami, występujących w roślinach, które mają jeszcze niewypowiedziane właściwości prozdrowotne. Nowe badania, szczególnie w dziedzinie raka, pokazują, że warzywa to najlepsza zdrowa żywność w przyrodzie.

Badania wykazały, że dzieci, które jedzą dużo owoców i warzyw w młodym wieku, mają tendencję do kontynuowania tego nawyku żywieniowego, gdy są dorosłe. Ale jak nakłonić dzieci do jedzenia warzyw? Zjedz je sam. Im więcej warzyw jedzą dorośli w rodzinie, tym więcej dzieci prawdopodobnie zjadają. Jak mówią, małpa widzi, małpa je. I pamiętaj, gusta zmieniają się wraz z wiekiem - dzieci, które odrzuciły warzywa jako niemowlęta, mogą je jeść, gdy są małe. Oferuj dalej, ale nie zmuszaj warzyw. Dobre nawyki żywieniowe, takie jak dobre nawyki dotyczące snu, nie mogą być narzucane dziecku. Najlepsze, co możesz zrobić, to stworzyć w domu zdrową postawę żywieniową i pozwolić dziecku złapać ducha. Twoim zadaniem jest jedzenie i podawanie dużej ilości warzyw, ekscytowanie się nimi, przygotowywanie ich na różne atrakcyjne sposoby i ubieranie ich tak, aby były atrakcyjne dla dzieci. Reszta należy do Twojego dziecka.

Program "Owoce i warzywa w szkole"
Od wielu lat dla dzieci w szkołach podstawowych oferowane są owoce i warzywa w ramach Programu dla szkół (wcześniej pod nazwą "Owoce i warzywa w szkole"). Obecnie akcję dostarczania produktów do szkół koordynuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Program ma propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe poprzez udostępnianie im produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, tak, by dzieci od najmłodszych lat polubiły ich naturalny smak. Oprócz promowania zdrowej diety program ma również pokazać dzieciom skąd pochodzą owoce i warzywa oraz produkty mleczne, jak są uprawiane i produkowane.