Pierwowzory współczesnych naklejek pojawiły się w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Europejscy kupcy za pomocą pasty gumowej przyklejali etykiety na swoje produkty, by je lepiej promować. Za oficjalnego twórcę pierwszej etykiety samoprzylepnej uważany jest jednak Amerykanin R. Stanton Avery. W 1935 roku pożyczył on od swojej narzeczonej 100 dolarów, dzięki którym stworzył i opatentował samoprzylepną maszynę do etykietowania. Wypuścił też na rynek „Kum Kleen Pricer Stickers”, pierwszą dostępną na rynku etykietę samoprzylepną.
W ten sposób powstał produkt, który ma obecnie wszechstronne zastosowanie. Naklejki spełniają zarówno funkcje informacyjne, dekoracyjne, promocyjne jak i rozrywkowe. Znajdziemy je na butelkach, produktach spożywczych, segregatorach, urządzeniach RTV i AGD, kopertach, samochodach, meblach, koszach czy autach. Z naklejek korzystają politycy promujący swoje kampanię, firmy czy choćby Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która słynnymi naklejkami w kształcie serduszka odwdzięcza się za wsparcie. Dla wielu osób naklejki to hobby – ludzie pasjonują się kolekcjonowaniem albumów ze sportowcami, bohaterami bajek czy samochodami. To dobra zabawa przede wszystkim dla dzieci – naklejki nie są specjalnie drogie, a otwieranie nowej paczki zawsze jest ekscytujące. Naklejki rozwijają też zdolności negocjacyjne, np. kiedy znajomy z klasy czy podwórka ma akurat brakujący egzemplarz.
Dzień Naklejki
Dzień Naklejki ogłoszony został w 2015 roku przez StickerGiant, firmę z Kolorado produkującą naklejki promocyjne i etykiety produktów. Święto poświęcone jest właśnie tym wszystkim naklejkom, które służą nam do różnych celów. Data święta, 13 stycznia, wydaje się oczywista, jako hołd dla pomysłodawcy całej branży. Pierwsze obchody były naprawdę huczne, bowiem od razu trafiły do Księgi Rekordów Guinnessa. Ustanowili go pracownicy firmy StickerGiant wraz ze swoim szefem Johnem Fischerem. Stworzyli oni kulę ważącą ponad 100 kilogramów, na którą przykleili 199 tysięcy i 998 naklejek.
Jak obchodzić Dzień Naklejki? Warto rozejrzeć się za promocjami, bowiem 13 stycznia nie powinno ich zabraknąć. To dobra okazja, by kupić edukacyjne naklejki dziecku czy podarować przyjacielowi z jakimś zabawnym motywem. W internecie znajdują się też strony, gdzie można samodzielnie zaprojektować własne dzieło.