Historia tramwajów elektrycznych w Polsce rozpoczęła się od 1893 roku, kiedy na ulicach Wrocławia pojawiły się tramwaje elektryczne. Następnie powstała sieć tramwajowa we Lwowie w 1894 roku, która została uruchomiona z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej. Pierwszym miastem w Królestwie Polskim, które mogło pochwalić się posiadaniem tramwajów elektrycznych była Łódź. Obecnie najbardziej rozległą sieć tramwajową posiada konurbacja górnośląska. Pierwsza sieć linii tramwajów górnośląskich o trakcji parowej i szerokości toru 785 mm powstała dzięki spółce Oberschlesische Dampfstrassenbahnen w 1894 roku. Sieć tramwajowa łączyła Piekary Śląskie z Bytomiem i Bytom przez dawną Królewską Hutę (aktualnie Chorzów), Świętochłowice-Lipiny, Rudę i Zabrze z Gliwicami.
Po zakończeniu II wojny światowej systemy tramwajowe w większych polskich miastach były rozbudowywane i modernizowane. Jednocześnie przeprowadzono likwidację sieci tramwajowych, które były przestarzałe i mniej funkcjonalne. Zgodnie z polityką PZPR-u zlikwidowano systemy tramwajowe, między innymi w Słupsku, Inowrocławiu lub Olsztynie. Od lat 80. XX wieku w wielu miastach na całym świecie zaczęto powracać do systemu transportu tramwajowego, który okazał się wydajniejszy oraz tańszy w eksploatacji. W 1980 roku w skali globalnej istniało 400 sieci tramwajowych, zaś w 2000 roku liczba systemów tramwajowych wzrosła do 460.
W Polsce jednocześnie występują przeciwne tendencje do likwidowania sieci tramwajowych lub jej rozwijania, a nawet zakładania systemu tramwajowego, na przykład w Olsztynie. Tramwaje niskopodłogowe okazują się udaną inwestycją, która znacząco zmniejsza wydatki komunikacji miejskiej, ale także okazuje się bardziej przyjazna środowisku niż autobusy.
Zgoda na wykorzystanie Twoich danych osobowych w celach
Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Twoje dane osobowe będą przetwarzane, a informacje z Twojego urządzenia (pliki cookie, unikalne identyfikatory itp.) mogą być wyświetlane i zapisywane przez zewnętrznych dostawców lub im udostępniane. Mogą też być wykorzystywane przez tę witrynę. Niektórzy dostawcy mogą przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie uzasadnionego interesu. Możesz się na to nie zgodzić, zmieniając opcje poniżej. Link umożliwiający wycofanie zgody znajdziesz u dołu tej strony