A jakie cechy powinien posiadać idealny handlowiec? Istnieje wiele opinii na temat najbardziej pożądanych przymiotów u przedstawiciela tego zawodu, które przyczyniają się do wysokiej jakości oraz pozytywnych efektów handlu. Na podstawie zdania ekspertów w dziedzinie psychologii oraz sprzedaży, odpowiednie atrybuty odnoszą się do kategorii cech fizycznych, osobowościowych i fachowych. Pierwsza kategoria obejmuje wygląd zewnętrzny, zwłaszcza nienaganny ubiór oraz postawę, gesty i ton głosu. Odpowiednia mowa ciała przyczynia się do wywierania wpływu na drugą osobę, a ta umiejętność jest bardzo pomocna w handlu. Kolejna kategoria odnosi się do cech osobowościowych, takich jak komunikatywność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i konfliktami, czy umiejętności negocjacji oraz budowania relacji z klientem. Idealny handlowiec potrafi wykazać się empatią i cierpliwością wobec klienta. Stworzenie przyjaznej atmosfery przyczynia się do zbudowania pozytywnej relacji z odbiorcą. Do jednych z najważniejszych właściwości należy fachowość, a także profesjonalizm zawarty w posiadanej wiedzy na temat przedsiębiorstwa, produktu oraz zasad wykorzystywania technik sprzedaży. Dobry handlowiec jest nie tylko skarbem dla przedsiębiorstwa w postaci przynoszonego zysku, ale przede wszystkim często jest twarzą firmy, reprezentując jej markę w społeczeństwie. A każde przedsiębiorstwo chce mieć grono stałych i nowych klientów.