Dzień Handlowca 2025

Do najbliższych obchodów Dnia Handlowca zostały 34 dni, czyli 1 miesiąc i 3 dni.

W 2025 roku Dzień Handlowca przypada na 2 lutego (niedziela).

Dzień Handlowca zwany również Dniem Pracownika Handlu w Polsce obchodzony jest 2 lutego. W czasach PRL-u pracownicy w sektorze handlu obchodzili swoje święto w pierwszą niedzielę po 29 stycznia. Dzień Handlowca obchodzony jest także w wielu innych krajach, na przykład w Islandii (w pierwszy poniedziałek sierpnia) oraz w Rosji (w marcu). Według danych statystycznych, handel jest sektorem odpowiadającym za prawie 1/3 polskiej gospodarki oraz ¼ zatrudnienia pracowników. Każda pozytywna wiadomość dotycząca handlu w Polsce staje się powodem zadowolenia handlowca, bowiem to od niego w przeważającej mierze zależy sukces lub porażka sprzedaży.

A jakie cechy powinien posiadać idealny handlowiec? Istnieje wiele opinii na temat najbardziej pożądanych przymiotów u przedstawiciela tego zawodu, które przyczyniają się do wysokiej jakości oraz pozytywnych efektów handlu. Na podstawie zdania ekspertów w dziedzinie psychologii oraz sprzedaży, odpowiednie atrybuty odnoszą się do kategorii cech fizycznych, osobowościowych i fachowych. Pierwsza kategoria obejmuje wygląd zewnętrzny, zwłaszcza nienaganny ubiór oraz postawę, gesty i ton głosu. Odpowiednia mowa ciała przyczynia się do wywierania wpływu na drugą osobę, a ta umiejętność jest bardzo pomocna w handlu. Kolejna kategoria odnosi się do cech osobowościowych, takich jak komunikatywność, umiejętność radzenia sobie ze stresem i konfliktami, czy umiejętności negocjacji oraz budowania relacji z klientem. Idealny handlowiec potrafi wykazać się empatią i cierpliwością wobec klienta. Stworzenie przyjaznej atmosfery przyczynia się do zbudowania pozytywnej relacji z odbiorcą. Do jednych z najważniejszych właściwości należy fachowość, a także profesjonalizm zawarty w posiadanej wiedzy na temat przedsiębiorstwa, produktu oraz zasad wykorzystywania technik sprzedaży. Dobry handlowiec jest nie tylko skarbem dla przedsiębiorstwa w postaci przynoszonego zysku, ale przede wszystkim często jest twarzą firmy, reprezentując jej markę w społeczeństwie. A każde przedsiębiorstwo chce mieć grono stałych i nowych klientów.